sunnuntai 6. helmikuuta 2011

Chinese New Year

Kiinalainen uusivuosi on kiinalaisten vuoden tärkein juhla ja siihen valmistautuminen on täällä alkanut jo viikkoja sitten. Uuden vuoden aatto oli keskiviikkona ja torstai ja perjantai olivat yleisiä vapaapäiviä. Juhla on perinteisesti perhejuhla, jolloin suku kokoontuu yhteen. Naimisissa olevat antavat rahaa lahjaksi naimattomille sukulaisilleen, mukava juhla siis monelle opiskelijalle. Nyt alkava vuosi on jäniksen vuosi ja sen toivotaan olevan edeltäjäänsä rauhallisempi ja onnekkaampi.

Jo vajaa kuukausi sitten meidän lähimarketti laajensi tilojaan rakentamalla kaupan eteen valtaisan katoksen, joka täyttyi uuden vuoden tarvikkeilla. Ulos muuttivat myös kassat. Koristeita on näkynyt kaikkialla, niin ulkona kuin sisälläkin. Yhdet hienoimmista olen nähnyt meidän koulubussissa. Koska meillä ei ole oikein mitään ruuanlaittovälineitä ja tapana on ollut syödä ulkona, yritimme ottaa selvää Food Courttien aukioloajoista pyhien aikana, mutta mitään virallista tietoa ei mistään löytynyt. Erään tiedon mukaan koko kaupungista olisi tullut aavekaupunki, jossa ravintolat ja kaupat olisivat olleet kiinni sekä kaikki julkinen liikenne ja taksit seisoksissa. Päätimme siis varalta ostaa jotain ruokaa kotiin. Keittiöstämme tosin löytyy vain vedenkeitin ja mikro, eli mitään kovin ihmeellistä niillä ei valmisteta. Tiistaina suunnattiin sitten kauppaan ja niin oli tehnyt pari muutakin ihmistä. Huh, mikä ryysis! Sisäänkin sai jonottaa ja kaupassa liikkuminen oli ihan tuskaa. Jono oli varmaan pisin ruokakaupan jono, mitä olen nähnyt. En ole Suomessa edes ennen joulua ollut yhtä ruuhkaisessa kaupassa. Pikanuudeleita ja tortilla-aineita hamstrattiin kaappeihin ajatuksella, että ehkä ne nyt tässä puolen vuoden aikana saadaan syötyä. Keittiö näyttää heti paljon kodikkaammalta kun siellä on ruokaa. Piti oikein ottaa valokuva tuosta valtavasta määrästä ruokaa. ;)

Ruokavarastot.
Kaupat olivat kiinni torstaina ja perjantaina, jotkin avasivat ovensa jo viikonloppuna, loputkin maanantaina. Food Courteissa muslimi-kojut ja osa kiinalaispaikoista olivat auki, ruokavarastot jäivät vielä siis syömättä. Julkinen liikenne kulki ja samoin taksit. Normaalia hiljaisempaa kyllä on ollut, mutta ei nyt sentään aavekaupungista voi puhua.

Aattoiltana lähdimme Marina Bayhin, jossa oli ilmaista ohjelmaa illaksi ja keskiyöllä ilotulitus. Ohjelma sisälsi eri tanssi- ja lauluesityksiä, jotka eivät mielestäni olleet kovinkaan kummoisia. Lisäksi juontaja puhui vain kiinaa, joten kaikki puhe meni ohi. Ilotulitus oli kyllä ehkä hienoin näkemäni. Raketeista muodostui eri kuvioita, mm. tähtiä, ruusuja ja planeettoja. MRT kulki aattona poikkeuksellisesti kahteen asti, joten ei tarvinnut ottaa taksia kotiin.

Marina Bay Hotel.
Juhlapaikka.

Emmi ja lohikäärme, mun kiinalainen horoskooppimerkki.
Torstaina käytiin Chinatownissa, jossa oli aika hiljaista. Aattona ei viitsitty lähteä sinne tungokseen. Vierailtiin kahdessa temppelissä ja käytiin syömässä intialaista ruokaa. Illalla toisen kämppikseni, Carolinen, kavereita tuli meille ja pelattiin yhdessä korttia.

Perjantaina käytiin Singaporen kansallismuseossa (National Museum of Singapore), jonne oli vapaa pääsy uuden vuoden takia. History Galleryssa kului aikaa varmaan lähemmäs kolme tuntia ja näyttely oli yksi mielenkiintoisimmista, joita olen nähnyt. Näyttely kertoo Singaporen historiasta 1300-luvulta lähtien aina nykypäivään asti. Jokaiselle vierailijalle jaettiin laite, josta pystyi kuuntelemaan tarinoita ja selostuksia sekä lukemaan tietoja kaikista näyttelyssä esiintyvistä esineistä. Tämän näyttelyn jälkeen käytiin vielä nopeasti kiertämässä Singapore Living Galleries:n neljä näyttelyä läpi (Film & Wayang, Photography, Food ja Fashion).

Lauantaina jatkettiin museokierrosta ja vuorossa oli Singapore Art Museum. Netissä luki, että opiskelijalippu maksaa 5$, mutta näytettyämmä NUSin opiskelijakortit pääsimmekin ilmaiseksi sisään. Lipunmyyjä käski näyttää korttia myös muissa museoissa, joihinkin kuulemma pääsee myös ilmaiseksi. Museossa piti olla opastettu kierros, mutta opas ei koskaan ilmestynyt paikalle. Eräs singaporelainen pariskunta antoi henkilökunnan kuulla kunniansa, mutta eipä tuo meitä nyt niin haitannut. Kierreltiin näyttelyitä parisen tuntia. Molemmissa museoissa oli hirveän kylmä sisäilma, vaikka olin yrittänytkin ottaa vähän lämpimämpää vaatetta mukaan. Taide oli yllättävän kantaaottavaa verrattuna siihen, että koko muu yhteiskunta ja varsinkin media on niin kontrolloitua valtion taholta.

Nosejob-pyyhekumi.
Laiskan ihmisen monitoimikortti.
Sunnuntai piti pyhittää koulujutuille, mutta vähän laiskan puoleisesti olen saanut mitään järkevää tehtyä. Täällä on koko ajan kaikkea ohjelmaa, niin opiskelumotivaatio on vähän hukassa. Lisäksi olen ollut vähän kipeä. Vajaan viikon oli kurkku tosi kipeä ja nyt on vähän flunssaa ja köhää. Huomenna alkaa taas normaali arki, niin ehkä se opiskelukin maittaa paremmin.